אני יודע מה עשינו בקיץ האחרון

איזה כיף זה להיזכר איך פעם כשהיינו ילדים היינו מאושרים בקיץ הישראלי? שנות ה-90 העליזות, התוכנית הכי נצפית היא ״משמר המפרץ״, חצי אבטיח עולה כמה גרושים, ותחושת הקהילה סביבנו חזקה. אז אמא החליטה שגם בסופ״ש הזה, כולנו נקפוץ אל הים! ובערב אפילו נספיק לאיזה לסרט מצחיק בגינה, ככה על הדשא עם כולם בחינם. תענוג.

עכשיו, נסו להיזכר בתחושה שהילדה שלכם אומרת ״בואו נלך לים ואז לסרט!״, כן, היום פחות כיף להיזכר ברגע הזה. כי זה הרגע שברור לנו שאנחנו עומדים לקרוע את הכיס ולהוציא מאות שקלים – עד כמה עומדים לקרוע את הכיס? משפחה ממוצעת בישראל, תוציא כ-8,000₪ נוספים מעל להוצאות החודשיות הרגילות שלה במהלך יולי אוגוסט ומייד אחרי גם מגיע חודש החגים – אבל עזבו, זה כבר סיפור לזמן אחר.

עצרו את העולם אני רוצה לרדת

אומרים שהמהפכות הגדולות בעולם התחילו מיחידים שלא הסכימו לקבל את המציאות כמו שהיא. אחת כזאת היא רייזפיסטיות בנשמה וחברה אצלנו בקהילת ״להיות על זה ביחד״. קהילת הפייסבוק שלנו עם 8000 לקוחות ולא לקוחות היא מקום מאפשר, מאתגר וסופר קהילתי. והיא שיודעת את זה, העלתה פוסט ששואל בפשטות: מה נעשה עם הוצאות חופשת הקיץ המתקרבת? התגובות לא איחרו לבוא ופתאום התשובה הייתה ברורה: כולנו צריכים וצריכות לעשות את זה יחד! ככה נוכל ליצור שינוי יחד כקהילה גדולה, אז במקום להמתין בואו אנחנו פשוט נהיה הפתרון.

מיזם נולד

אם להיות כנה, כשהקמנו את הקהילה ידעתי שמשהו מיוחד קורה בה. הערבות ההדדית, ותחושת הקהילתיות שהיו שם ריגשו אותי מהרגע הראשון, אבל את מה שאני עומד לספר לכם מרגע זה אפילו אני לא יכולתי לדמיין. זוכרים את הפוסט של הרייזאפיסטית שלנו? אז מה התחיל כשיחה בקהילה, פתאום ממש הפך לתוכנית פעולה. עם עשרות מתנדבים ומתנדבות שהחליטו שהקיץ, אנחנו לא נקרע את הכיס – כולם יעזרו לכולם. כולם יעלו הזדמנויות לחיסכון, וכולם יהנו מהן. כמה פשוט, ככה גאוני.

תחשבו על זה רגע: בתקופת הקיץ, לצד טירוף המחירים, בכל רגע נתון מסתובבות ברחבי הרשת אינספור הזדמנויות מדהימות בכמה עשרות שקלים בודדים ואפילו לגמרי בחינם. אירועים, פעילויות,, סדנאות, הופעות ואתגרים שבהרבה מקרים אפילו איכותיים יותר מאלו הסופר יקרים שמציעים לנו לקנות במחיר מופקע. ככה שאם כמה מתנדבות ומתנדבים ישקיעו קצת זמן לאסוף הרבה מהם, וישתפו אותם עם כולם, כולם יוכלו להעביר אותם הלאה לעוד ועוד ועוד משפחות, לחסוך להן מאות ואלפי שקלים ולעזור להן פשוט לעבור את הקיץ עם הילדים, בלי לקרוע את הכיס. כמו שאמרתי, גאוני.

 

חודש ראשון חינם

 

אנחנו על המפה

המטרה שלנו ברייזאפ היא לשנות את הסיפור שלנו עם כסף. לכן היה ברור לכל הצוות שנתמוך ביוזמה של חברות וחברי הקהילת ״להיות על זה ביחד״ – החלטנו לבנות אתר שלם, שהקונספט שלו הוא הכי ישראלי שיש: מפה של כוווול המדינה. כן, מפה חכמה שתראה לכל המשפחות בישראל, מאילת ועד לקרית שמונה, פעילויות מדהימות במחיר שלא יעלה על 20₪ או שיהיו בכלל בחינם – ותקשיבו, מה שקרה מאותו הרגע היה לא פחות ממטורף: כמעט חצי מהצוות ב-riseup גויסו למשימה המורכבת שמעולם לא נעשתה בישראל. 80 רייזאפיסטים ורייזאפיסטיות התנדבו מכל הארץ לעבוד כל הקיץ כדאי למלא את המפה עם פעילויות. חילקנו את המדינה לאזורים שונים וגייסנו 4 מנהלי ומנהלות מחוזות שירדו לשטח וירכזו את כל העשיה. והקמנו צוות פיתוח כדי ליצור את אתר מפת הקיץ של המדינה.

ואז זה קרה: הכנו כמה הודעות וואטסאפ ושיתפנו אותם עם המשפחות והחברים שלנו, ששלחו אותן לקבוצות של הגנים והשכונה, ופתאום בלי שיש לנו מושג מה עומד לקרות, ההודעה שלנו בוואטסאפ נהייתה “forwarded many times” ובערב אחד נכנסו 50,000 אנשים לאתר בבת אחת, והאתר פשוט קרס(!). עכשיו תראו, קצת לא נעים לי להודות בזה, אבל עם כל הלחץ והעבודה אל תוך הלילה של הצוות להחזיר לאוויר את האתר, תדעו שכולנו שמחנו בלב שמפת הקיץ באמת עוזרת, ידענו שאנחנו בדרך הנכונה.

 

הכל אני יכול בחופש הגדול

200,000 אלף משפחות, נכנסו אל אתר הקיץ הישראלי. אני מדבר על כ-750,000 אלף איש, אישה, וילדים של משפחה ממוצעת בישראל, כן? – יריית הפתיחה ביום הראשון של חודש יולי ותחילת החופש הגדול השאירו אותנו המומים. עם מעל ל-3869 אירועים בכל נקודה בארץ, גופי תקשורת שבחרו לספר על היוזמה של הקהילה בכל פינה, וחיסכון מצטבר של מאות אלפי שקלים למשפחות – וכל זה רק כי נוצרה להן ההזדמנות לבלות את הקיץ ב-20 שקלים או בחינם, זוכרים? תקשיבו, זה פשוט דבר מדהים.

מול עינינו ראינו כיצד מתרחשת מהפכה צרכנית חסרת תקדים, מרגשת ואורגנית. מהפכה שמונעת מתחושת אחדות, שליחות וקהילתיות של חברות וחברי ״להיות על זה ביחד״ שבחרו להיות השינוי בעצמם, בלי לחכות לאף אחד. זה היה הרגע שלא יכולתי להיות גאה בו יותר ושמח, עשינו את זה ביחד. שינינו משהו משמעותי בשיח של המציאות הישראלית, והוכחנו לכולם שבקיץ הזה: אפשר להיות משפחה, ללא חרדה כלכלית, שנהנת בלי לקרוע את הכיס.

גם סוף, גם התחלה

אז איך עוברים מהישרדות לצרכנות חכמה? המסע שעברנו בקיץ האחרון לימד אותי גם שיעור בענווה וגם את התשובה: ביחד. זה סוד כוחה של קהילה שמאמינה שאפשר לשנות את המציאות ושעובדת כדאי לגרום לזה לקרות. כל כך כיף לראות איך גם אחרי שהקיץ נגמר, הקהילה המדהימה הזאת ממשיכה לאתגר אותנו ולהראות לנו עוד ועוד דרכים להשפיע על חיי היומיום של כולנו, אבל לא רק כחברה שיש לה לקוחות, אלא כקהילה אחת משותפת שהולכת ביחד, באמת.

אז אני גיא מצוות riseup, חברה שפועלת יום יום ליצור שינוי משמעותי במציאות הכלכלית בישראל. אבל מעבר למילים שלי כאן, חשוב לי לציין: אנחנו היינו רק הפלטפורמה ליוזמה אורגנית ואותנטית שהתחילה מיחידים ויחידות בקהילה. הם אלה שביקשו ליצור שינוי בדרך שבה כולנו בארץ חווים את חופשת הקיץ, הם היו אלה שאתגרו אותנו להצטרף אליהם ולעשות פעולה. ועל זה אני רוצה להגיד לכל אחד ואחת מהם, תודה גדולה.

גם היום, אחרי שהאתר סיים זמנית את פעילותו, מגיעות אלינו פניות מאנשים, עיריות ועסקים שנמשיך
את הפעילות.

גם יש לכם מחשבה? עלה לכם רעיון מדהים ליוזמה שאפשר לעשות ביחד? הצטרפו עכשיו לקהילת ?? ״להיות על זה ביחד?״ וספרו לנו על זה.

גיא אפרת

מוביל צוות קהילה ב-riseup

קריאה נוספת

Frame
Maanak7
Mortgage