“אנשים חיים בחרדה בגלל האינפלציה והמיתון, ואנחנו רוצים לעזור להם”

“אנחנו רוצים למנף את הבנקאות הפתוחה כדי לעזור לאנשים שחיים בחרדה בגלל האינפלציה והמיתון.” יובל סמט מסביר איך נוכל ליהנות מהכלכלה החדשה שהבנקאות הפתוחה מציעה.

“כולם מדברים על הבנקאות הפתוחה מהזווית של בנקים ופינטקים, אבל אני באתי לדבר על בני אדם שייהנו מהכלכלה החדשה שהבנקאות הפתוחה מציעה ולא על השינויים הפיננסים. אנשים חיים היום בחרדה בגלל האינפלציה והמיתון. אנחנו רוצים למנף את הבנקאות הפתוחה כדי לעזור לאותם אנשים”, כך הציג יובל סמט, מייסד משותף ומנכ”ל הסטראט-אפ רייזאפ (RiseUp) את השקפתו במפגש Open Banking בסדרת Talk & Network Meetup של כלכליסט, בנק לאומי ולאומיטק.

החברה של סמט מסייעת לשלוט בהוצאות ומציעה שירות שאמור לעזור למשפחות לעמוד ביעדי התקציב המשפחתי, לחסל את המינוס ולהתחיל לחסוך. “אנחנו רוצים ליצור ניהול עושר (Wealth management) עבור כולם. רוב האנשים מגדירים את עצמם כמעמד הבינוני שחי מחודש לחודש. הסתובבתי בכל העולם ודיברתי עם אנשים על כסף, כולם רוצים עתיד כלכלי טוב יותר. אבל כולם חשים מחסור, ולכן ההחלטות הכלכליות שלהם לא טובות. מאז המצאת הכסף, קשה לאנשים להתנהל עם כסף. הטיפים קיימים בספרים אבל קשה לאמץ אותם. לכן רוב האנשים פונים לפתרון הקל והוא הגדלת האשראי, אבל אשראי גדול יכול להכניס לבעיות”.

 

חודש ראשון חינם

 

סמט הקים את רייזאפ אחרי שכבר מכר את הסטארט-אפ הקודם שלו, אנלייזד, לחברת הפינטק השבדית קלארנה, והחליט שהסטארט-אפ הבא שלו לא רק יעשה כסף, אלא גם ישרת מטרה חברתית. “רוב הפינטקים הקיימים ממשיכים להתבסס על אשראי, יותר זול אולי בגלל מודלי חיתום משופרים, אבל הפינטקים לא משנים את המודל העסקי החברתי הקיים. אם לא נשנה אותו, אנשים לא יאמינו שניתן לשנות את המצב. הרי ל-60% מהאמריקאים אין 1,000 דולר כהון נזיל במקרה שנתקלו בבעיה”, הסביר.

כיצד הבנקאות הפתוחה תעזור לרייזאפ? “אנחנו רוצים להשתמש בבנקאות הפתוחה על מנת לשנות את הסיפור עם כסף. להפוך אותו לאמצעי של פריחה והצלחה אישית. יש לנו עסק של שינוי התנהגות והבנקאות הפתוחה עוזרת לנו. לדוגמה, אנחנו ומיטב פיתחנו חוויות חיסכון. כשאנחנו מזהים אפשרות חיסכון, אנחנו עוזרים לבעל האפליקציה לחסוך לראשונה. זו עגלת הקניות של עולם החיסכון”.

רייזאפ אף מנסה לגייס את כוחה של הקהילה דרך הבנקאות הפתוחה, על מנת לעזור ללקוחותיה להתנהל עם כסף. “הבנו את העניין של כסף והיכולת של הקהילה לחזק את השליטה בו. אנשים רוצים לעזור אחד לשני. בונים מוצרים קהילתיים שעוזרים ללקוחות לשפר את מצבם הכלכלי. זה הכוח של דמוקרטיזציה של המידע. זה הכוח ליצור ערך חדש והכוח של הבנקאות הפתוחה”.

כתבה מתוך כלכליסט

קריאה נוספת

Frame
Maanak7
Mortgage