מדריך לשיפור השיח הכלכלי בזוגיות

האינפלציה חונקת? כך תכניסו שפה כלכלית משותפת לזוגיות שלכם
המדריך לשיפור השיח הכלכלי בזוגיות

בין אם המצב הכלכלי שלכם טוב יותר או פחות, יוקר המחייה והאינפלציה גורמות לכולנו לחשב מסלול מחדש. כשהכל מתייקר, החל מהמשכנתא ועד מחירי המזון בסופר, צריך לקבל החלטות כלכליות ולהתייעל. רק שיש בעיה מרכזית שמפריעה לנו לעשות את זה – אנחנו פשוט לא מתורגלים בלדבר על כסף, במיוחד כשזה מגיע לזוגיות שלנו. אז איך שוברים את הטאבו סביב השיח הכלכלי ויוצרים שפה משותפת?
הכנו עבורכם מדריך עם חמישה צעדים פשוטים שיעזרו לכם לעשות את זה.

 

1. תתחילו מלדבר

בדרך כלל כסף עולה לשיח רק כשצריך לקבל החלטות, בעיקר החלטות מלחיצות. יש כל כך הרבה דברים שקשורים לכסף שלא יוצא לנו לדבר עליהם בכלל, אפילו עם החצי השני שלנו. תחשבו על זה: מה הייתה העבודה הראשונה של בת הזוג שלכם? על מה הוא ממש ממש אוהב ״לבזבז״ כסף? ומה החלום שהיא תמיד רצתה לחסוך עבורו? על כמה מהשאלות האלה אתם יודעים לענות? כדי להבין אחד את השניה טוב יותר ולבנות עתיד כלכלי משותף, כדאי להכיר את היחס וההיסטוריה של הפרטנרים שלנו עם כסף. שיחות כלכליות יקרבו ביניכם והקרבה הזאת תשרת אתכם בעתיד כשתצטרכו לקבל החלטות כלכליות משותפות.

 

2. חלקו את ההוצאות לקטגוריות וקבעו יעדים משותפים

כדי להבין איפה אפשר להתייעל ולחסוך, צריך קודם להבין לאן הכסף שלנו בורח. איזו הוצאה כבר לא הכרחית עבורנו, מהם המנויים שהתייקרו והאם כדאי להוזיל אותם או פשוט לוותר עליהם. השיח הכלכלי הזוגי מתקיים בשתי רמות: ברמת החזון המשותף וברמת הפרקטיקה היומיומית שתוביל להגשמת אותו החזון. אבל כדי שתוכלו לקיים בכלל את הדיון הזה, כדאי שתדעו כמה כסף אתם מוציאים ועל איזו קטגוריה. אז איך עושים את זה? עברו על ההוצאות שלכם בשלושת החודשים האחרונים, מיינו אותן לקטגוריות ואת הקטגוריות מיינו לתתי סעיפים. למשל הוצאות קבועות, הוצאות משתנות וקטגוריות שתרצו לעקוב אחריהן כמו ביגוד, חיות מחמד או ספורט.
אחרי שתבנו את תמונת המצב התזרימית שלכם, קבעו יעדים משותפים לחסכון ומשם המשיכו לחלק הביצועי של התוכנית הזוגית אחרת .

 

3. קבעו רוטינות קבועות

אז יש לכם כבר שפה משותפת, אתם יודעים כמה אתם מוציאים על כל קטגוריה ואפילו הגדרתם יעדים. מה שנשאר זה רק להוציא לפועל את התוכנית. אפשר לבצע את התוכנית שלכם במספר דרכים, אבל הדרך היעילה ביותר שאנחנו מכירים היא לעבוד ברוטינות קבועות. תחשבו על זה כמו סוג של דייט פיננסי – מפגש קבוע שבו אתן ואתם מחליטים החלטות, מחלקים משימות או מסיקים מסקנות. ככה תוכלו לעקוב אחרי ההתקדמות שלכם ולפתח את השיח על הדרך. עוד שיטה שתעזור לכם היא להתמקד בכל חודש בקטגוריית הוצאות אחת ולהחליט על סט פעולות שאתם רוצים לעשות בה. למשל להוזיל ביטוחים או עלויות תקשורת. זה עובד מצויין, מנסיון.

 

4. בנו לכם מומנטום

כדי לשמור על אווירה חיובית ותחושה טובה, חשוב להתחיל בקטן, במיוחד אם אתם לא מתורגלים בשיח ועשייה כלכלית משותפת. אל תתפתו לטפל מיד בבעיות הגדולות, להיפך, תבחרו לעצמכם יעד קטן – משהו שאפשר להשיג כבר בחודש הקרוב ותתמקדו בו. צרו מומנטום חיובי מנצחונות קטנים, ומשם לאט לאט תתקדמו לנושאים היותר מורכבים או שנויים במחלוקת בעיניכם.

 

5. תמשחקו את זה

בניגוד לכסף, שיכול להפחיד אותנו, משחק הוא דבר משעשע. ויותר מזה, הוא נותן לנו מסגרת מגניבה לפעול וליהנות מהתהליך המשותף יחד. אחרי שעברתם את השלבים המשותפים, מה שנשאר לכם הוא רק להמשיך בכיוון הנכון. רק שבשלב מסויים ההתלהבות ההתחלתית נשחקת והמשימות שהגדרתם לעצמכם הופכות למתישות ומשעממות. אם תהפכו את הרוטינות הקבועות או את המשימות שלכם למעין משחק שצריך לנצח, תוכלו להמשיך לעבוד יחד לאורך זמן ותכניסו ממד כיפי וזוגי לשיח. אם החלטתם למשל להתמקד בכל חודש בקטגוריה, תוכלו לעשות תחרות בין הקטגוריות ולראות באיזו קטגוריה הצלחתם לחסוך הכי הרבה באחוזים. אפשר, למשל, להחליט שכל חסכון מעל 10% מעלות הקטגוריה מוקדש לפינוקים זוגיים. ואפשר גם להתחרות ביניכם או לאתגר חברים שרוצים גם הם לעשות תהליך במקביל (רק לשמור על אווירה תחרותית בריאה הא?)

 

אם הגעתם עד כאן, כנראה שהנושא חשוב לכם. והחדשות הטובות הן שיש מה לעשות בעניין. קוראים לזה ״MoneyMoon״: חוויה זוגית דיגיטלית, שתעזור לזוגות לפתוח פרק חדש ביחסים שלהם עם כסף ב- 3 דייטים שיתפרשו על פני 14 יום.

 

MoneyMoon
 

רוני שינקמן תנחה אתכם בתהליך משותף בו תקבלו כלים פרקטים, והזדמנות להעמיק את מערכת היחסים ולגלות איך כסף ורומנטיקה יכולים ללכת יד ביד. יובל סמט מנכ׳׳ל רייזאפ: זה לא משהו שתיכננו, אבל בחודשים האחרונים עשינו סקרים בקרב לקוחות ומצאנו ש 70% מהם העידו שהשירות שלנו עזר להם לשפר את התקשורת בנוגע לכסף, אז החלטנו לקחת את זה צעד קדימה ויצרנו קורס דיגיטלי מזורז שיעזור לזוגות להיות על זה יחד ולהתחיל לצמוח כלכלית.

החל מהוולנטיינז הקרוב (ה- 14.2) ולמשך חודש, לקוחות רייזאפ ומצטרפים חדשים יקבלו גישה לתוכנית ה-MoneyMoon. למקרה שתהיתם, זה אפילו בחינם.

קריאה נוספת

Frame
Maanak7
Mortgage