לתפוס את הכסף בזמן: מה למדנו בתקופת הקורונה?

אנחנו מכירים את הרגע הזה, שמכונת הכביסה פועלת, והרעש מצמצם לנו את קו המחשבה.

איך שהיא טיפה נרגעת, פתאום אפשר לשמוע את עצמך – אז כן, כרגע לפחות, נראה הקורונה הרפואית הצטמצמה וחלק מזה הודות לחיסונים. אבל מה באמת קרה לנו כלכלית בשנת 2020 מאז כשהקורונה הגיעה? בדקנו, והגיע הזמן שנגיד את זה: לרובנו, חודשי הסגרים דווקא התבררו כברכה כלכלית גדולה.

אז איך קרה שאירוע שלילי התגלה כנקודת מפנה אצל כל כך הרבה אנשים?

בואו נצלול ביחד לכמה נתונים מפתיעים שעלו בקרב לקוחות riseup.

קדימה, תריצו אחורה

בשיאו של משבר הקורונה, כשסגר היה השגרה, המרחבים הציבוריים הושבתו, מקומות עבודה נסגרו ולא היו לנו חיסונים – נרשמו לקבלת דמי אבטלה 1.1 מיליון ישראלים וישראליות ושיעור האבטלה נסק לשיא של 27%. הנתון המדהים הזה מספר לנו שרבע מאוכלוסיית המדינה, נפגעו ישירות מבלימת הכלכלה – לשמחתנו מאז הרוב כבר חזרו לעבודה, והחיים חזרו למסלולם (לפחות כרגע או עד הפעם הבאה).

אבל מה עם הסיפור שלנו, כל אותם 75% שלא איבדו משרה ולא הוצאו לחל”ת? – כ-4 מיליון(!) המשיכו לעבוד בתוך שגרה לא פשוטה. כשאנחנו בבית, כשהילדים בבית, שהכל בזום, והרחובות שוממים: כלומר כשני שליש מכוח העבודה במדינה המשיכו לעבוד על מלא גם בשיאה של המגפה – אז מה בעצם קרה?

פתח, סגור, פתח, סגור..

מנתוני עומק שאספנו ב-riseup בקרב אלפי לקוחות, עולה תמונה ברורה: חודשי הסגרים בקורונה היו עבור לא מעט מאיתנו, מקפצה להתנהלות כלכלית נכונה – לא רצינו את זה, לא שמחנו כשזה קרה, אבל בחודשי הסגרים עצמם: צימצמנו את ההוצאות, הפסקנו לבזבז, והתחלנו לחסוך.

עדין נשמע לכם מופרך?

אז הנה לפניכם המספרים שעלו במחקר RiseUp:

ממוצע בלי סגר בזבזנו 1,200 ₪ מעל למה שהכנסנו

ממוצע עם סגר חסכנו 1,200 ₪ מעל למה שהכנסנו

מדובר בפער של 2,400 ₪ בחסכון החודשי לכל משפחה

כך שבארבעת חודשי הסגר במצטבר – חסכנו 9600₪ !

לא באמת צריך תואר מתקדם בכלכלה כדי להבין מה קרה פה: הכל מתחיל ונגמר בשליטה בהוצאות המשתנות. כן, אלו שמרוקנות לנו את הכיס בכל חודש. פתאום בסגרים הסתדרנו בלי לקנות עוד בגדים מיותרים, בלי לבזבז הון במסעדות, בלי קפה בלי הפסקה בדרך לעבודה. ועובדה ששרדנו – למה? כי ברגע שהרגלי הצריכה שלנו משתנים לטובה, חשבון הבנק מגיב באופן מיידי בחיסכון החודשי.

 

חודש ראשון חינם

 

חיסכון חודשי של 2,400₪ לכל משפחה בממוצע בזמן סגר לא זה עניין שולי. בדיוק אותה המשפחה בלי שיש סגר, סיימה כל חודש עם 1200₪ פחות בכיס ושוב בזבזה יותר כסף מההכנסות החודשיות שלה. תחשבו על זה לרגע, עם או בלי רצון, כל משפחה חסכה לכיס בשנת 2020 9,600₪ יותר בממוצע מכל שנה אחרת, וזה נתון מדהים. כי החיסכון הזה הוא החופשה המשפחתית הבאה שלכם, בדיוק הסכום למקרר שרציתם להחליף,או החוג ג’ודו של הילדה.

אבל יותר מחיסכון נקודתי (וחשוב בפני עצמו) התקופה הזאת הייתה לכולנו בעצם תרגיל מאתגר בשינוי הרגלים. פשוט מבחן התנהגותי ענק, בהשתתפות כמעטכל תושבי העולם, שהוכיח ללא צל של ספק שכשאנחנו רוצות ורוצים – הבלתי, הופך לאפשרי.

להפוך הזדמנות להרגל

אז תגידו, זו באמת התוכנית הגדולה שלנו?

להמתין לאסון גלובלי כדי שנתחיל לקחת שליטה על הכסף שלנו?

למרות ההצלחה הרגעית והרצון לחיות נכון עם הכסף שלנו, המספרים מראים שבשנייה שחזרנו לשגרה, התחלנו לבזבז כאילו כלום לא קרה – המסעדות פתוחות, הקניון מפתה, והופ: שוב מינוס, תסכול. ולחץ

אז כן, קשה להרוג הרגלים ישנים לבד. אבל אחרי שכבר למדנו להאמין שאפשר, זה הזמן לנצל את המומנטום ולהמשיך להיות בשליטה על הכסף שלנו. ואם אנחנו צריכים וצריכות קצת תמיכה כדי להצליח, אז נצטרף לקהילת פייסבוק תומכת כמו ״להיות על זה ביחד״ ונתייעץ לפני כל החלטה. כי בינינו, זה לא משנה מה, העיקר שנהפוך את ההזדמנות הזאת להרגל.

איזהו החכם?

לא באמת צריך לחכות לאסון רפואי או כלכלי או גלובלי כדי להתחיל להתאזן כלכלית.

ב-4 השנים האחרונות, והרבה לפני שהקורונה שיבשה את חיינו, השירות של riseup נותן את הכוח לאלפי משפחות לצמוח כלכלית ולהתחיל לחיות נכון עם הכסף שלהן. השירות מנהל את ההכנסות וההוצאות באופן יומיומי, עושה סדר בבלאגן הכלכלי, ומראה מספר אחד פשוט שאיתו אפשר לקבל החלטות נכונות בדרך לחיסכון מוצלח – כי מבחינתנו להיות ׳על זה׳ כלכלית זה עניין יומיומי, ולא אירוע חד פעמי.

נכון, הקורונה הייתה שנה קשה לכולנו

אבל גם נוצרה בה הזדמנות כלכלית נדירה

בואו לא נפספס אותה, נמשיך לחסוך ונהיה על זה ביחד ??

קריאה נוספת

Frame
Maanak7
Mortgage