להיות ׳על זה׳ כלכלית, ביחד

צהריים, בדרך הביתה עם הילדה מהגן, זווית העין קולטת את תיבת הדואר מלאה. אין שום מצב שיש שם מכתב מעניין, זה ברור. איכשהו תמיד המכתבים האלו הם ממישהו אחר שרוצה כסף, ואיכשהו תמיד צרור הניירת הגדול הזה יגיע להעלות אבק על השולחן בסלון. הוא ישאר שם עד שתתיישבו עייפים לטפל גם בו.

אבל רגע, מי יפתח את המכתבים? עם השנים אצל רוב הזוגות כבר שהתגבשו התפקידים של מי אחראי על ההתנהלות הזהירה, ומי על רוב ההוצאות – אז נכון שהתקדמנו מהזמנים בהם רק לגבר היתה גישה לחשבונות, ויכול להיות שאצלכם החלוקה היא המגדרית הפוכה. ועדיין, לרוב הזוגות יהיה צד אחד שמודע למה שקורה בחשבון, והצד השני, במקרה הטוב, יתעדכן פעם בחודש.

חשבתם שזה קורה רק בזוגיות שלכם? אז בדקנו. בסקר שעשינו ב-riseup בקרב נשים, שאלנו מה החלק שלהן בניהול הפיננסי של משקי הבית, וחזרנו עם כמה נתונים מאוד מעניינים:

אלו כמובן נתונים טובים שמראים שיפור משמעותי, אבל ברור שיש לנו לאן להשתפר. למה? כי כולנו משלמים מחירים, זוגיים או כלכליים, על הפקרת ההתנהלות הכלכלית של משק הבית שלנו רק לצד אחד. זה מביא אותנו לויכוחים במקום לשיחה, למריבות במקום לתיאום וזה עוד בלי שדיברנו על המתחים. אז אולי זה נראה לנו נוח שרק צד אחד עושה את כל העבודה, אבל בפועל זה ממש לא משתלם, לשני הצדדים

להיות על זה, ביחד

כל משפחה מיוחדת בדרכה. אבל בסוף היום, הסיפור שלכם הוא הסיפור של מאות אלפי משפחות בישראל. הרעיון הוא פשוט לגלות את השיטה. אחד הטריקים הפשוטים והיעילים הוא יצירת הרגל זוגי ובריא של עדכון בו זמנית במצב הפיננסי. זה אומר שאין יותר מצב שבו רק לאחד מבני הזוג יש גישה לחשבון הבנק, או שרק אחת יודעת איך הסתיים החודש. ב-riseup למשל שני בני הזוג מקבלים ביחד עדכון אחת לכמה ימים ב-whatsapp, שניהם במעקב ושניהם יודעים כל הזמן כמה כסף נכנס, כמה עוד נשאר להוציא החודש ומתי כדאי לעצור. הניהול המשותף הזה של ההוצאות הקבועות, החוזרות והמשתנות מאפשר לבני הזוג לשבת ביחד, לשתות קפה, ולדבר בשפה משותפת על סדרי העדיפויות.

  • נקבע פגישה משותפת, זמן זוגי, שמופיעה ביומן ממש כמו כל פגישה חשובה אחרת.
  • נפתח ביחד את riseup בשעה שהבית שקט (אם עדיין אין לכם riseup תוכלו לעשות את זה גם בחישוב ידני)
  • נעבור על ההוצאות השונות. מה קניתם? לאיזה תחום ההוצאה הזו שייכת? יש לכם חיובים כפולים? זה הזמן לדבר עליהם, לבטל את מה שלא צריך ולחשוב איפה אפשר להשתפר.
  • עכשיו יש מולכם מספר אחד שמראה לכם כמה כסף נשאר השבוע ועד סוף החודש.
  • קבלו החלטה משותפת איזה חלק מהסכום הזה תרצו להעביר לחיסכון המשפחתי החודש.
  • וזהו, את השאר השירות של riseup כבר יעשה ויעדכן אתכם אוטומטית ב-whatsapp.
  • פתאום זה נשמע פשוט

הפשטות הכלכלית הזו מייצרת את המנגנונים שעוזרים לנו לחסוך ולצמוח: פתאום הקרואסון שנקנה בדרך הוא לא סתם עוד הוצאה יומיומית בקטנה, אלא משהו שמעורר מחשבה. המנויים החודשיים והכספים שיוצאים בכל חודש על סלולרי, נטפליקס וחדר הכושר כבר לא מפתיעים אותנו, והחלטות כלכליות שצריך לקבל כל הזמן, כמו לרשום את הילדה לחוג פסנתר או לחסוך לחופשה חלומית, הופכות לשותפות יומיומית שעוזרת לנו לקבל את ההחלטה הנכונה, ביחד.

אומרים שביום שהכסף לא נכנס מהדלת, האהבה בורחת דרך החלון. אבל זה ממש לא נכון. זה תלוי רק בכם ובעיקר חבל לחכות עם זה; תקבעו כבר היום לשבת יחד לשיחה על המצב הכלכלי שלכם, תסתכלו להוצאות וגם לחלומות שלכם לעתיד בעיניים, ותתחילו לקבל ביחד החלטות נכונות.

ובעיקר תחייכו,

איזה מזל שיש לכם אחד את השנייה.

קריאה נוספת

Frame
Maanak7
Mortgage