7 טיפים לניהול תקציב משפחתי

לנהל תקציב משפחתי זה לא קל. מעצם העובדה שלכל נפש בבית יש רצונות וצרכים משלה. בין אם אלו תשלומים לבתי הספר, גנים, חוגים, פעילויות חברתיות ומה לא? וכל זה עולה כסף. ועוד לא הכנסו לתמונה בכלל את עצמנו – ההורים (הרי זה שיש לנו ילדים לא אומר שאנחנו לא רוצים להגשים גם את עצמנו), וזה לא רק זה, גם סדרי העדיפויות על מה מוציאים את הכסף יכולים להיות שונים וככה לפעמים יכולים להיווצר מתחים או תחושות לא נעימות. אנחנו שמחים להציג מספר טיפים חשובים שיעזרו לכם בניהול התקציב המשפחתי:
טיפים לניהול תקציב משפחתי

מעקב הוצאות והכנסות

לכל אחד יש חלומות להגשים. בין אם זה טיול משפחתי, החלפת רכב או פשוט איזו רכישה גדולה שאנחנו ממש רוצים. כדי להגשים את החלומות האלו אנחנו צריכים להיות בתזרים חיובי, שזה אומר יותר הוצאות מהכנסות. זה הדבר הראשון שצריך לשאוף אליו בניהול התקציב המשפחתי שלנו – להיות בתזרים חיובי ולסיים את החודש בפלוס.

 

דייט כלכלי תקופתי

לפני שאנחנו מדברים עם בן/בת הזוג שלנו על מספרים ועל איך להסתכל עליהם, הבסיס הוא שיהיה לנו נוח להסתכל על המציאות בלבן של העיניים, לדבר על החלומות שלנו ומה הדברים שהכי חשובים שלנו. אנחנו ממליצים לקבוע לעצמכם דייט כלכלי אחת לתקופה. לייצר אווירה נעימה ופתוחה בשביל לנהל דיון מעמיק על המטרות הפיננסיות שלנו והדברים שבאמת חשובים לנו.

 

להבין את סוג ההוצאות

כאשר מתחילים לעקוב אחרי ההוצאות וההכנסות אנחנו יכולים להתחיל לצלול פנימה וככה לקבל תובנות אמיתיות על ההתנהלות הפיננסית שלנו. קודם כל, מומלץ לפצל את ההוצאות להוצאות קבועות והוצאות משתנות.

הוצאות קבועות הן למעשה הוצאה שאנחנו עושים כל חודש בסכום קבוע (שכירות / גן לילדה, מנוי לטלוויזיה וכדומה). גם בתוך החלוקה הראשית הזאת אנחנו רוצים לפצל לקטגוריות – להבין כמה אנחנו מוציאים על אוכל בסופר, על ביטוחים, על יציאות עם חברים וחברות. תתפלאו כמה החלוקה הזאת ותמונה ברורה מול העיניים עוזרים לנו בניהול התקציב המשפחתי וממש לשנות את ההתנהגות הפיננסית שלנו.

 

להתכונן להוצאות גדולות

אז עכשיו אנחנו על זה, עם דייט כלכלי אחת לתקופה, שיחות על כסף, מעקב אחר ההוצאות ואפילו יש לנו תמונה מסודרת וברורה של התקציב החודשי שלנו ועל מה אנחנו מוציאים כסף.

כדי לנצח את החודש, אנחנו רוצים להיות מוכנים להוצאות גדולות שמגיעות אחת לתקופה – כמו טסט לרכב, טיול משפחתי בקיץ וכדומה. הדרך הכי טובה להתנהל זה פשוט לתכנן ולהתכונן.

לדוגמא: אנחנו עכשיו בחודש אפריל ואנחנו רוצים לעשות טיול משפחתי באוקטובר שיעלה 6,000 ₪? יש לנו למעשה שתי אופציות – להגיע לאוקטובר, להוציא 6,000 ₪ בבת אחת ואולי להכניס את עצמנו למינוס, או להתחיל להתכונן מעכשיו ולשים 1,000 ₪ בצד במשך 6 חודשים. זה נכון גם לדברים משעממים יותר כמו טסט לרכב שמגיע אחת לשנה. אפשר להפריש הצידה כל חודש סכום קטן וככה להחליק את ההוצאה הגדולה שתגיע.

 

התרחבות המשפחה

כשהמשפחה מתרחבת זה כמובן אירוע משמח מאוד, ובו זמנית, זה גם אירוע שמשפיע על התקציב המשפחתי ועל מבנה ההוצאות שלנו. בין אם אלו הוצאות של חיתולים, פורמולות למיניהן וכדומה, ועד להוצאות שהופכות להיות קבועות לשנתיים-שלוש הקרובות כמו מטפלת וגנים.

כשאנחנו יושבים על התקציב המשפחתי ומתכננים התרחבות, אנחנו צריכים להבין איך אנחנו מתכוונים “לספוג” את השינוי. זה יכול לבוא גם על חשבון דברים קיימים כי כעת אנחנו עושים חישוב מחדש של סדרי העדיפויות ומוותרים על דברים אחרים.

 

כרית ביטחון

אחד העקרונות החשובים ביותר לניהול תקציב משפחתי נמצא מחוץ לתקציב עצמו וקוראים לו כרית ביטחון. כשמה כן היא – כרית ביטחון אמורה לספק רשת ביטחון בכל מיני מקרים ומשברים במהלך החיים וזה כלי קריטי להתנהלות כלכלית נכונה. זו גם המלצה שלרוב קל להתעלם ממנה כי בשגרה קל יותר להתמקד ביומיום מאשר בימים הגשומים שאולי יבואו בעתיד, וקל יותר להגיד “יהיה בסדר”.

אנשים שרוצים להתנהל נכון ולייצר עבור עצמם כרית ביטחון ישאלו לרוב מה הסכום שצריך לשים בצד לכרית לביטחון? זו כמובן שאלה אינדיבידואלית אבל אנחנו יכולים לחשוב על זה במונחים של חודשי מחיה. כלומר כמה חודשי מחיה בסיסיים אנחנו רוצים לשים בצד. מה זה אומר בעברית? בואו נחשוב על ההוצאות הקבועות שלנו ועל ההוצאות שהן הליבה של רמת החיים שלנו ונחשב את הסכום החודשי שלהן (למשל שכירות/משכנתא, או גנים לילדים – אלו הוצאות שיהיה לנו יותר קשה לשנות מהיום למחר). נניח והגענו ל-15 אלף שקל ואנחנו רוצים לשים בצד 3 חודשי מחיה אז זה אומר שאנחנו צריכים לבנות כרית ביטחון של כ-40-50 אלף שקל. כמובן שמדובר בדוגמא בלבד וצריך לדייק אותה ככה שתתאים לניהול התקציב המשפחתי שלכם. זה יכול להיות גם סכום של חודשיים או 6 חודשים וכל מספר שיגרום לכם להרגיש בנוח.

אין לכם היום סכום כזה כדי לסמן וי על כרית ביטחון? הכל בסדר. עככשיו זה הזמן להתחיל לתכנן את זה כי אנחנו מבינים כמה זה חשוב בהתנהלות הפיננסית שלנו. לכן, אפשר להחליט שכל חודש נשים סכום בצד כדי להתחיל ולייצר את הדבר הזה. תחשבו על התחושה המדהימה שתקבלו אחרי שתבנו לעצמכם כרית ורשת ביטחון – כמה שקט וביטחון הדבר הזה יכול לייצר לנו.

 

צמיחה פיננסית

אחרי שעשינו סדר, הבנו את התקציב שלנו, יש לנו תמונה ברורה מול העיניים, התכוננו להוצאות הגדולות ויש לנו כרית ביטחון בצד – אפשר (וצריך!) להתחיל לצמוח. מה זה אומר? שאנחנו לוקחים את התזרים החיובי שלנו (עודף ההכנסות על ההוצאות בחודש מסוים) ומתחילים להפנות אותו לאפיקי צמיחה (למשל קופת גמל להשקעה או אפיקים אחרים). כשתתחילו לעשות את זה, אתם תהיו בדרך הנכונה לצמיחה ואם תתמידו – הצמיחה הזאת יכולה להפוך לרווחה פיננסית אמיתית. זה לא קורה ביום אחד אבל זה מתחיל מצעד קטן. 1,000₪ שאנחנו שמים בצד כל חודש יכולים להפוך בעוד 10 שנים ליותר מ-150,000₪. ואם נעשה את זה לטווחים ארוכים יותר – הסכומים יהיו אפילו משמעותיים יותר.

אז מה עושים עכשיו עם כל הטיפים האלו ואיך מיישמים את כל הצעדים האלו?

אפשר לעשות את זה בכל מיני דרכים, אלו יכולים להיות אקסלים או רישומים בכל מיני תוכנות ומסמכים וכאן אנחנו נכנסים לעניינים עם השירות הדיגיטלי של רייזאפ – דרך ידידותית במיוחד לניהול התקציב המשפחתי. השירות של רייזאפ מנגיש בצורה מהירה, אוטומטית וברורה את החלוקה בין הוצאות להכנסות. את ההוצאות אנחנו מחלקים עבורכם לקטגוריות (שאתם יכולים לערוך, להוסיף ולהסיר) לפי הוצאות קבועות או משתנות – העיקר לעזור לכם לנצח את החודש.

בנוסף לשירות, גם בקהילה להיות על זה ביחד עם רייזאפ ישמחו לתת טיפים ותובנות שיכולים לשנות את ההסתכלות החודשית שלכם ולעזור לכם לחסוך לעתיד טוב יותר.

והכי חשוב, אנחנו מעודדים את בני הזוג להיות על זה כי זה באמת הצעד הראשון לניהול תקציב משפחתי תקין.

קריאה נוספת

Frame
Maanak7
Mortgage