לחסוך כל הדרך אל החג: כך תיערכו נכון לפסח

נראה שההוצאות לקראת ליל הסדר וחול המועד מתרבות כל שנה – אבל אפשר גם להתנהל כלכלית בצורה שלא תקרע את הכיס ולהימנע מבזבוז כסף מיותר • איך עושים את זה בצורה הטובה ביותר?

חג הפסח מתקרב, ועימו קצב פתיחת הארנק. או אם נהיה יותר עדכניים – קצב פתיחת הארנק הדיגיטלי, הביט והפייבוקס. רבים מאיתנו ימצאו את עצמם עם הוצאות רבות ובלתי צפויות, שיכולות להשפיע עלינו חודשים קדימה, ולכן כדאי להיערך לחג – ואפילו לזה שיבוא אחריו.

 

“אנשים מאוד מופתעים כשהם מגלים כמה הם באמת מוציאים על מזון, בגדים ובילויים, וכמה חובות יש להם על המינוס”, מספרת שרון לוין, מנהלת ההסברה של “פעמונים”, ארגון חברתי המפעיל כ־3,000 מתנדבים ברחבי הארץ, שעוזרים למשפחות להתנהל נכון כלכלית – ללא תמורה. “הליווי שאנחנו מספקים למשפחות יכול לקחת חצי שנה או עשרה חודשים, ולפי הנתונים שלנו, 73% מהמשפחות משפרות את המאזן. משפחה שמסיימת תהליך חוסכת יותר מ־3,800 שקלים בחודש, ובמצטבר זה מאוד משמעותי”.

 

מה כולל התהליך?

“בהתחלה אנחנו עושים מיפוי של הוצאות, הכנסות, חובות ונכסים. אנחנו מבקשים מהמשפחה שקיפות מלאה באמצעות כרטיסי האשראי והוראות הקבע, ועושים בדיקה יסודית של כל הפרמטרים. אנחנו בודקים אילו קופות גמל יש, קרנות השתלמות וביטוחים. כשאנחנו מקבלים תמונה אנחנו בונים תקציב משפחתי: מצד אחד בודקים איפה אפשר להתייעל, ומצד שני מגדילים הכנסה, כמו למשל על ידי הוספת משמרת בעבודה. אנשים מוציאים כ־3,000-2,000 שקלים יותר ממה שהם מכניסים, ולא משנה באיזה מעמד מדובר. אנחנו מגיעים בצורה לא שיפוטית ואמפתית”.

 

אילו דברים חשוב שהמשפחה תעשה במהלך הליווי?

“אנחנו מבקשים לא לקחת הלוואות נוספות בתוך התהליך, ולחיות ממה שיש. אם התקציב לא מספיק – צריך להגדיל אותו, ויש לנו יועצי תעסוקה שעוזרים בזה. אם יש משפחה בעלת עשרה כרטיסי אשראי שקונה בכל יום במכולת, בסוף התהליך מספר הכרטיסים מצטמצם, והקנייה הופכת לשבועית, מרוכזת ולפי רשימה. אנחנו גם עוזרים להיערך נכון לפני אירועים משפחתיים או לימודים גבוהים, ומלמדים אותם לעמוד על שלהם ולהתמקח בבנק, למשל על ריביות”.

יש לך המלצות מיוחדות לפסח?

“תכנון, ושוב תכנון. אם אנחנו מארחים, נתכנן את הקנייה לפי מספר האנשים. אפשר לבקש שכל אחד מהאורחים יהיה אחראי להביא משהו, המוזמנים בדרך כלל שמחים לעזור. כמו כן, מומלץ לנצל את תווי הקנייה שמקבלים לחג ממקום העבודה. יש לא מעט אנשים ששוכחים אותם בארנק, ויש להם תוקף. דבר נוסף שכדאי לדעת זה שאפשר להתחדש רק עם בגד אחד או פריט אחד, ולא צריך לקנות ארון בגדים שלם. בחול המועד אפשר למצוא אפשרויות בילוי חינמיות, או לצאת לטבע, עם פיקניק ביער במקום במסעדה”.

 

חודש ראשון חינם

 

גם עמותת “מקימי” מציעה ליווי משפחות לכלכלה נכונה בחינם. מנכ”ל העמותה, ישראל ליבמן, מכריז שלפסח חייבים להגיע מוכנים, ולא לחכות לרגע האחרון. “אנשים קונים לקראת פסח בכמויות עצומות”, הוא מציין, “כאילו החנויות סגורות בחג – מה שלא נכון. צריך לבדוק מה הצורך, ולא לקנות המון ואז להאכיל בזה את החתולים. רצוי לבנות תקציב מראש, ומותר גם ללבוש בגדים מהחג הקודם”. ליבמן מודע לכך שלרוב האנשים לא קל להודות שהם זקוקים לייעוץ ועזרה: “מבחינתנו, אנחנו יכולים להציע ליווי בתוך יום. אנחנו יודעים שקשה לפנות, וכשזה קורה – אנחנו לא רוצים לבזבז את המומנטום”.

עוזרים לעמוד באתגר

קיימים גם שירותים דיגיטליים בתשלום, שמציעים עזרה וייעוץ בחיסכון. השירות של RiseUp ניתן באמצעות תזרים אוטומטי מותאם אישית, שעוזר לבחון את התנועות בחשבון, ומייצר תחזית לסוף החודש. השירות צופה מראש כיצד ייגמר החודש, ומעדכן דרך הווטסאפ, שבעזרתו הלקוחות יכולים להתייעץ עם מומחים לפני כל החלטה כלכלית.

יובל סמט, מנכ”ל RiseUp, מספר כי השירות ניתן בחודש הראשון בחינם, ולאחר מכן תמורת 45 שקלים בחודש. “זו לא הוצאה, אלא השקעה”, הוא מסביר. “יש כאלה ששיפרו את התזרים שלהם בתוך שלושה חודשים ב־1,100 שקלים. לא פשוט לנהל רישומי תקציב לאורך זמן, ואנחנו עוזרים בדחיפות קלות לעמוד באתגר. המערכת לוקחת את כל הנתונים של כרטיסי האשראי, ומחשבת את כל ההוצאות. כבר בתחילת החודש אנחנו מפרטים כמה ניתן להוציא בשבוע, ואז יותר קל לקבל החלטות, כמו לדוגמה אם לקנות פיצה משפחתית בערב או לא. יש לנו גם מומחים שניתן לפנות אליהם בצ’אט”.

 

גם כאלה שנמצאים במינוס יכולים לחסוך?

“אנחנו מאמינים שכל עוד יש לאדם הכנסה – אפשר לחסוך, גם אם מדובר בעשרות שקלים. כולנו משתמשים בביט, ורבים לא חשבו על זה שברגע שמקבלים החזר בביט, אפשר להעביר אותו לחיסכון”.

יש גם אפליקציות רבות שניתן לחסוך באמצעותן כסף. למשל, למועדוני צרכנות כמו “שלך” ו”אשמורת” יש אפליקציה שדרכה ניתן למצוא הטבות למסעדות, לאטרקציות ואף לרשתות מזון. “כדאי להשוות מחירים ולבדוק את החשבון בקופה, שכן במקרים רבים אפשר לגלות פערים”, מייעצת הילה קניסטר בר דוד, מנכ”לית מועדון הצרכנות “שלך”.

בקבוצת הטלגרם “דילים סודיים ברשת VIP”, תוכלו לעקוב אחרי קופונים המוצעים במגוון רשתות. כדאי גם להוריד אפליקציות של רשתות מזון, פארם וצעצועים שבהן אתם נוהגים לרכוש, לקבלת קופונים שיכולים לעזור בחיסכון. גם לקניוני עזריאלי יש קופונים המותאמים לכל קניון, וניתן לקבל הטבות באפליקציית “שטראוס פלוס” בגין רכישת מוצרי החברה, על ידי סריקת חשבוניות של רשתות מזון.

קריאה נוספת

Frame
Maanak7
Mortgage