מהשראה להצלחה: אלו הנשים האיקוניות שמהוות השראה למנהלות בכירות ביום האישה

מה משותף לאופרה ווינפרי, רות דיין ורונה רמון לסבתא עם ערך בוויקיפדיה? דיברנו עם נשים חזקות שמובילות אנשים וארגונים, על הדרך שעשו: מי חיזקה אותן ברגעים המאתגרים ומי מהווה עבורן השראה בדרך לפסגה הניהולית

לקראת יום האישה הבינלאומי דיברנו עם נשים חזקות שמנהלות ארגונים ואנשים, על הדרך המקצועית שעברו עד לקבלת התפקיד הבכיר.

הן שיתפו בפתיחות מעצימה: מי חיזקה אותן בזמני משבר ובאיזה אופן. האם הדמות המחזקת חייבת להיות נוכחת בחייה וללוות אותה פיזית, לחבק, לכוון ולעודד או אולי מספיקה האג’נדה הברורה והמדוייקת שנוגעת בהן ונותרת חקוקה באישיותן?

מה עשו או אמרו הנשים המעצימות שמשפיע כל כך על המוטיבציה, על הכריזמה ועל הרצון להצליח?

 

“התגייסות טוטאלית לטובת הצדק החברתי”

סוניה נסטסיה, מנכ”לית נספרסו ישראל על יו”ר ויצו ישראל, אורה כורזים: מאז ומעולם הערכתי הייתה נתונה לנשים חזקות, בעלות רגישות חברתית וסביבתית שלוקחות על עצמן משימה חשובה, ועושות הכל על מנת להשיג אותה. לפני כמה חודשים יצא לי להתוודע לאישה שהיא בדיוק כל אלה. אורה כורזים. זה התחיל כשלמדתי על ויצ”ו בישראל במסגרת ההתאקלמות שלי בארץ. עניין אותי לדעת מי עומדת בראש ארגון כל כך חשוב כמו זה ואז הגעתי לאורה, יושבת ראש הארגון ומי שמשמשת כשופר לנשים רבות שאין להן קול.

אני כל כך מעריכה את ההתגייסות הטוטאלית שלה לטובת הצדק והסדר החברתי, למען אנשים באופן כללי ובעיקר למען נשים. והיא לא “רק” מדברת. היא עושה והרבה מאוד: מעניקה כלים ועזרה לנשים לקראת היציאה ממעגל האלימות ואחריה, מסייעת לנערות בסיכון, מעניקה מענה לנשים בתחום התעסוקה ועוד ועוד – והכל בהתנדבות מלאה ומתוך אמונה אמתית בכך שנשים חייבות להיות שותפות מלאות בהובלת החברה הישראלית, בכל תחומי החיים.

אורה היא מסוג הנשים שכל חברה ומדינה היו גאות שיהיו להן והיא ללא ספק הבחירה הראשונה שלי כאישה מעוררת השראה בישראל, ומבחינתי בעולם כולו.

 

“מדברת בפתיחות על הנושאים הפחות נוצצים של עולם העסקים”

רוית קלוד, מנכ”לית מרס על קרן לוי, נשיאת פיוניר: קרן לוי נשיאת פיוניר היא אישה ומנהלת מעוררת השראה בעיניי בזכות הנחישות שלה והיכולת שלה לשמור על אותנטיות ורגישות אנושית. קרן היא מהצוות שהוביל את פיוניר להנפקה לפי שווי מוערך של מעל 3 מיליארד דולר ובשנה שעברה התמנתה לתפקיד נשיאת החברה.

זה מרגש לראות אישה חזקה, עוצמתית שמובילה חברה לשיא ההצלחה מדברת בפתיחות על הנושאים הפחות נוצצים של עולם העסקים, כמו חוסר ביטחון, כישלונות ואתגרים ביום יום ויותר מזה, התחברתי ליכולת שלה לשמור על רגליים על הקרקע גם כשהיא בשיא ההצלחה ולהבנה שעובדי הארגון הם המנוע להצלחה האישית שלה.

 

חודש ראשון חינם

 

“היא סללה את דרכי המקצועית והפכה אותי לאישה שאני”

מירב אליהו, סמנכ”לית שיווק וסחר ברשת אפריל על שרה גוטפריד, ממייסדי הרשת: “צמחתי יחד עם הרשת ושרה הייתה ההשראה שלי בתחילת דרכי”, אומרת אליהו, נשואה ואם ל-2, עובדת כבר 28 שנים ברשת אפריל. את דרכה ברשת החלה כיועצת יופי בסניף הראשון של הרשת בדיזנגוף סנטר, תוך כדי לימודים בניהול ושיווק. את התפקיד הבכיר בו היא משמשת כיום השיגה הודות למחויבות ולעבודה קשה.

“הכרתי את שרה גוטפריד, עוד כשעבדתי כיועצת ביוטי בסופר פארם, והיא סללה את דרכי המקצועית ונתנה לי את הכלים להפוך לאישה שאני היום. כבר בתחילת דרכי ידעתי שאני רוצה להגיע לתפקיד בכיר ברשת ואני שמחה שניתנה לי ההזדמנות להגשים את השאיפות המקצועיות שלי.

שרה ואני נמצאות בקשר עד היום, אני רואה בה אישה עוצמתית שיודעת בדיוק מה היא רוצה והידע העסקי שלה גרם לי לרצות ללמוד ממנה עוד ועוד. צמחתי יחד עם הרשת ושרה תמיד הייתה שם בשבילי. היא הייתה השראה שלי בדרך להצלחה.

כשהייתי בחודש השישי להריוני הראשון, הגיעה ההצעה ששינתה את מסלול הקריירה שלי, היא הזמינה אותי לפגישה והציעה לי את תפקיד הקניינית של הרשת משם עליתי בשלבים עד לתפקידי היום כסמנכ”לית.

עולם הביוטי מושך אליו נשים רבות, והשילוב בין קריירה להריון גרם לי קצת להסס לגבי התפקיד. גם בהתלבטות הזו שרה היא זו שעודדה אותי ונתנה לי את הביטחון לקחת על עצמי את התפקיד.

רשת אפריל כבר הפכה מזמן לבית עבורי. גדלתי בתוך הרשת ואת הגישה הניהולית שלי אימצתי משרה, היא תמיד התעניינה בעובדים גם ברמה האישית, דאגה לדעת מה קורה איתם גם מחוץ לשעות העבודה, וזאת דרך הניהול שאני מנהיגה כיום, ככה יוצרים את האמון בין העובדים”.

“לכמה אנשים יש סבתא עם ערך בויקיפדיה?”

תמר גרזון, מנכ”לית Bestie על סבתה רופ’ אסתר אדית גרזון קיווי: “הרבה נשים השפיעו עליי במהלך חיי, אבל אם אני צריכה לבחור אחת זו תהיה ללא ספק סבתא שלי.

סבתא הייתה מוסיקולוגית בעלת שם עולמי, שלמעשה ייסדה את התחום בישראל. היא הקדישה את חייה המקצועיים למחקר, תיעוד ושימור מוסיקה של כל העדות שעלו לארץ ועשתה את זה בהמון תשוקה ואהבה.

סבתא עלתה לארץ לבד בגיל צעיר ופיתחה כאן, לאחר לימודים גבוהים ותואר דוקטור באוניברסיטאות בגרמניה, את הקריירה שלה במוסדות האקדמיה המובילים בישראל. גם לאחר שהתחתנה הקפידה לשמור על שם נעוריה, מעשה שהיה יוצא דופן לפני עידן הפמיניסים. היא ידעה לדבר חמש שפות, הייתה בעלת שמיעה אבסולוטית והשתתפה בכנסים הנחשבים בתחומה ברחבי העולם, היא זכתה בפרסים ואפילו הוציאו לכבודה ספר.

סבתא שלי תמיד הייתה עבורי סמל להצלחה ומקור גאווה. חוץ מזה, כמה אנשים יכולים להשוויץ שלסבתא שלהם יש ערך בוויקיפדיה?”

“דמותן מלוות אותי בחיי האישיים והמקצועיים”

איה גרונדמן, מנכ”לית מלון אוריינט ירושלים מרשת ישרוטל: “בשגרה שלי אני מוקפת בהרבה נשים שמעוררות השראה. ומכל אחת מהן לומדת לקחת תובנות שבסוף הופכות לפאזל שלם ומרגש.

חלק גדול מההתקדמות שלי בענף המלונאות, היא הודות לנשים שעובדות איתי לאורך השנים. נשים חזקות, חלקן הצליחו להגשים את עצמן בעבודה קשה כנגד כל הסיכויים ונשים שמתנדבות ועושות שינויי לא רק במקום העבודה, אלא גם בתרומה לקהילה.

לאורך חיי האישיים והמקצועיים ליווי אותי שתי נשים שעוררו בי השראה. הראשונה היא רות דיין, אישה חזקה, פעילת שלום שנלחמה על הערכים שגדלה עליהם גם אם לא תמיד הם התקבלו בחיוב על ידי הסביבה. רות דיין מעוררת השראה לנשים גם בשל העובדה שהי חיה שנים רבות ללא זוגיות, והוכיחה שנשים יכולות לחיות חיים מלאים ומאושרים ולהגשים חלומות גם ללא גבר לצידן.

האישה השנייה שעוררה בי מוטיבציה להצליח ולהגיע למטרות שהצבתי לעצמי היא רונה רמון. למרות האובדן הבלתי ניתן להכלה שהיא חוותה והאבל שאין לו תרופה, הצליחה רונה לגייס כוחות ולתעל אותם לתרומה ועזרה לקהילות שונות בישראל”.

“תחשבי כמו מלכה. מלכה אינה חוששת להיכשל”

שרון ריפה, סמנכ”לית שותפים עסקיים ב- BUYME על אופרה וינפרי: אופרה אמרה פעם: “תחשבי כמו מלכה. מלכה אינה חוששת להיכשל. כישלון הוא קרש קפיצה להצלחה”.

אופרה ווינפרי היא דוגמה מדהימה לערכים שמובילים אותי בחיי האישיים והמקצועיים: לא לפחד מהכישלון ויותר חשוב מזה, לא לפחד מהצלחה.

בתפקידי כסמנכ”לית שותפים עסקיים ב BUYME, האג’נדה המרכזית שלי היא להיות אמיתית ומחוברת, לזכור תמיד מאין באתי , לאן אני רוצה ללכת והכי חשוב איך ועם מי אני עושה את הדרך.

ההון האנושי שמקיף אותי בעסקים ובחיים, הוא הכוח שמניע אותי ללמוד, להשתפר ולצמוח ובכך לסלול את הדרך להצלחה שאני הצבתי לעצמי.

המדדים שבהן אנו מודדות את עצמנו ישתנו כל הזמן עם קצב החיים והאנשים שמסביבך שיכולים לא פעם להקשות ואף להסיט, אבל עם ביטחון עצמי, גישה נכונה וחלומות גדולים אנחנו יכולות להמשיך לשאוף וכמובן גם לכבוש.

וכמו שאופרה הטיבה להגיד: ,הערכה עצמית נובעת מהיכולת להגדיר את העולם במונחים שלך, ומהסירוב לציית לשיפוט של אחרים”.

“הילחם, אבל עשה זאת בצורה שתוביל אחרים להצטרף אליך”

תמרה הראל כהן, שותפה מייסדת בסטארט-אפ החברתי רייזאפ (Riseup) על רות ביידר ז”ל: ביידר שכיהנה כשופטת בית המשפט העליון בארה”ב ונפטרה כשהיא בת 87 הותירה מאחוריה חותם משמעותי כשופטת היהודייה הראשונה בבית המשפט העליון בארה”ב. היא מעוררת השראה עבורי במגוון מישורים, קודם כאישה בעולם גברי, ונוסף על כך, כלוחמת צדק, שפעלה למען זכויות אדם, ערכים ליברליים ושיוויון.

ברמה המעשית היא דיברה שוב ושוב על המשמעות של להיות מנהיג: “הילחם על הדברים שאכפת לך מהם, אבל עשה זאת בצורה שתוביל אחרים להצטרף אליך”, היא אמרה. זה משהו שתמיד ניסיתי ליישם בהשראתה – לייצר שינוי שהוא גדול ושיימשך לאורך זמן, זה מצריך הסתכלות הרבה יותר רחבה מעבר לעצמך.

למרות שב-2022, עדיין אין מספיק נשים יזמיות, נטוורקינג חזק יכול לחולל שינוי ולחבר אותנו לקרקע. עבור נשים יזמיות, לראות וללמוד מקרוב מנשים אחרות המתמודדות עם אתגרים דומים, מעניק המון משמעות.

קריאה נוספת

Frame
Maanak7
Mortgage